Når man er på rejse, kan det ikke undgås, at man oplever adskillige lufthavne – allerhelvedes mange lufthavne. Der findes nye, moderne lufthavn med alle de fornødenheder, hjertet kan begærer, og der er gamle, slidte lufthavne uden informationstavler og ordentlige bordingområder. Nogle lufthavne er så store og kaotiske, at man skal køre med tog for at komme fra den ene ende til den anden, og andre er så små, at terminalen mest af alt minder om et lille skur.
En ting går dog igen ved de fleste lufthavne, de mangler sjæl. Det er på ingen måde en æstetisk oplevelse at opholde sig i dem. Netop derfor virker de, til trods for deres forskellighed, alligevel som værende næsten ens.
Enkelte lufthavne falder dog udenfor dette mønster. En af disse er lufthavnen i den provins, som rummer Thailands første højkultur – Sukhothai. At besøge den er en behagelig og æstetisk oplevelse.
Ankomst til Sukhothai Lufthavn
Sukhothai lufthavn bliver besøgt af rutefly to gange i døgnet, om morgenen og om eftermiddagen. Begge flyvninger er fra og til Bangkok (suvarnabhumi), og bliver betjent af et propelfly fra Bangkok Airways. Flyveturen er på cirka 400 km og tager knap en time.
Der findes en enkelt landings- og startbane i lufthavnen. Efter flyet er landet, vender det omkring og kører hele vejen tilbage af banen, hvor det stopper ud for et område med små palmer og en indhegning med bøfler, af den type thaierne kalder for kwai.
Efter passagererne har forladt flyet, sætter de sig ind i en åben sporvognslignende bus. Et øjeblik senere sætter bussen i gang og kører i roligt tempo ned af en smal vej. På højre side kommer bygninger til syne. På afstand kan man se de har traditionel thailandsk tagkonstruktion i flere lag, som holdes oppe af hvide søjler. I første omgang kan man foranlediges til at tro, at det er et tempel eller et hotel i den lidt finere kategori. Men det er det ikke.
Tættere på ser man, der er et grønt område med springvand og en kunstig sø foran bygningerne. Forbi søen drejer bussen til højere og i næste nu stopper den op foran en af bygningerne. Man er nu ankommet til lufthavnens modtagelsesområde.
De fleste af lufthavnsbygningerne er åbne, røde tage som holdes oppe af hvide søjler. Det meste af gulvområdet består af rødbrune kakler. Bygningskomplekset er stilrent, og det er heldigvis ikke overdrevent prangende på en sådan måde, at det virker vammelt.
Efter en gåtur på omkring tyve meter befinder man sig i bagagemodtagelsen. Her er ingen transportbånd, kufferter og lignende sættes blot på en lav brun træforhøjning, og man skal ikke vente mange minutter, før de er fremme.
Har man ikke på forhånd arrangeret transport væk fra lufthavnen kører der minibus til hotellerne i både det nye og det historiske Sukhothai. Turen til det historiske Sukhothai koster 300 baht og tager cirka tre kvarter.
Afgang fra Sukhothai Lufthavn
Når man forlader Sukhothai, kan man også benytte sig af minibus. Man bliver hentet på sit hotel en time og tre kvarter før flyafgang. Alligevel skal man ikke være bange for at komme for sent til flyveren. Der er god tid, og turen er synkroniseret og arrangeret i samarbejde med Bangkok Airways.
I lufthavnen behøver man ikke selv transporter bagagen fra minibus til Check-in, der gør personalet. Skranken er af træ og passer godt til de øvrige prydelige og kønne omgivelser.
Få meter fra check-in findes sikkerhedskontrollen, og den skiller sig lidt ud fra de øvrige omgivelser ved at ligne en sikkerhedskontrol, som den ser ud i en hvilken som helst anden lufthavn. Men hvem kan have noget imod det, sikkerheden må der ikke slækkes på.
I venteområdet tilbydes der gratis kaffe eller te. Møblerne her er brune og af træ og de passer godt til omgivelserne med de hvide søjler, som holder på de røde tage. Imens man venter på at blive fragtet ud til flyet, kan man så stå eller sidde og betragte bygningernes smukke, grønne og frodige omgivelser.
Ganske som ved ankomst bliver man transporteret ud til flyveren i en åben sporvognslignende bus. Og ganske som ved ankomst føler man, Sukhothai lufthavn en charmerende og æstetisk oplevelse, som giver et behageligt sidste minde om besøget i Sukhothai.
Man kan dog undre sig over, at en lufthavn som denne kan være rentabel. Det synlige personale i den er cirka lige så stort som passagerantallet i et enkelt fly.
Seneste opdatering: 01.08.2014